Maqolalar

Mumtoz tasavvuf va zamonaviy tariqatchilik (6-davomi)

Shuni alohida ta'kidlash lozimki ayrim tarriqatchilar xalqona tabobat usullari orqali davolash, turli o‘t damlamalar tayyorlab sotish, sufiy tabobati, sufiy gimnastikasi, sufiy jang san'ati kabi markazlarni ochib, shu orqali odamlarning e'tiborini jalb qilish usullaridan ham foydalanishmoqda.

 

Yaxshilikni yaqinlardan boshlash

Darhaqiqat, dinimiz ta'limotida hamma masalalar haqida ochiq oydin bayon qilingan. Jumladan yaxshilikning fazilati va zararlari ham bayon qilingan bo‘lib, islom dinida yaxshilikni avval o‘z yaqinlaringdan boshlanglar deb buyurilgandir. Yaqinlarga qilinadigan yaxshilik esa shar'iy istilohda silai rahm deyiladi. “Silai rahm” iborasi arabcha so‘z bo‘lib, u qavmu qarindoshlik rishtalarini mahkam bog‘lash ma'nosida tushuniladi.

 

Zamonaviy Missionerlik uyushmalari (davomi)

Missionerlik faoliyati mafkuramiz uchun yot unsur bo‘lib qolmay, balki ma'naviyatimiz rivoji uchun ham to‘siqdir. Yaqindagina siyosiy mustaqillikka erishganimizda, nima, endi ma'naviy qulga aylanamizmi? Ayting, missioner nayrangbozlarning qo‘g‘irchog‘i bo‘lishimiz kerakmi?

 

“MENDAN KEYIN XALIFALIK O‘TTIZ YIL”

Ma'lumki, Islom dinining ilk davrlarida musulmonlar jamiyatining idora qilinishi payg‘ambarimiz Muhammad sollallohu alayhi va sallam boshqaruvlarida bo‘lgan. Ul zot vafotlaridan so‘ng musulmonlar jamiyati xalifalar boshqaruviga o‘tadi. Keyinchalik Islom sarhadlari kengayib xalifalik ham turli hududlarga bo‘linib ketadi va alaloqibat musulmon o‘lkalarida nomi xalifalik, boshqaruv tuzumi esa mulkchilikka, ma'lum bir hududlarga asoslangan podshohliklar vujudga keladi. Ular rasman xalifalik deb nomlansada, aslida davlat boshqaruvi podshohlik tuzumi ko‘rinishida edi. Vaqtlar o‘tishi bilan u davlatlar ham xalifalik deb atalmay, o‘z nomi bilan podshohlik, sultonlik deb yuritila boshlandi. Aslida ham shunday bo‘lishi kerak edi. Chunki, aytib o‘tganimizdek, u davlatlardan faqat xalifalik degan nom qolgan edi xolos.

 

ERTA NIKOHNING SALBIY OQIBATLARI

Barchalaringizga yaxshi ma'lumki, islom ta'limotida insonning joni, aqli va uning sog‘ligini saqlash, muhofaza qilish eng muhim maqsadlardan. Inson uchun eng bebaho boylik bu sog‘lik salomatlikdir. Uni asrash esa har birimizga omonat qilib berilgan. Biroq salomatlik kabi ilohiy ne'matni qadrini ba'zida yo‘qotib, unutib qo‘yayotgandekmiz.

 

BEMOR KO‘RDI ODOBLARI

Alloh taolo bashariyatni yaratgan ekan behisob ne'matlar bilan siylagan. Inson uchun berilgan ne'matlardan ikkitasi ba'zida boy beriladi. Bu- sihat-salomatlik va xotirjamlikdir.

 

Zamonaviy Missionerlik uyushmalari.

«Missionerlik ( lot.- yuborish, topshiriq)-biror dinni o‘z yurtidagi yoki o‘zga yurtlardagi g‘ayridinlar o‘rtasida tarqatish sohasidagi cherkov tashkilotlarining faoliyati. Missionerlik bosqinchilik urushlari davrida mustamlakachi imperiyalarni barpo etish va mustahkamlashda ideologik ekspansiya turlaridan biri bo‘lgan. Missionerlar oshkora yoki maxfiy ravishda Amerika, Osiyo, Afrika xalqlarini zabt etishda qatnashganlar»(Ensiklopedik lug‘at)

 

Mumtoz tasavvuf va zamonaviy tariqatchilik (5-davomi)

“Ehtiyoti peshin” masalasi ham tariqatchilar tomonidan ilgari surilayotgan dolzarb masalalardan biri bo‘lib, bir qancha muammolarning yuzaga kelishiga sabab bo‘ladi. Yurtimizning ba'zi hududlarida juma namozidan keyin ehtiyoti peshin deb to‘rt rakaatli namoz o‘qish odati mavjud. Ulamolarimiz fikriga ko‘ra bu ish bid'at hisoblanadi. Ehtiyoti peshin o‘qilishining Qur'on va sunnatda dalili yo‘q. Ulamolarning  fikricha ibodatning mohiyati Rasululloh (alayhis-salom)ning sunnatlariga muvofiq bo‘lishdir. Juma namozidan keyin ehtiyotan peshin o‘qish haqida esa Muhammad (alayhis-salom) hech narsa demaganlar.

 

Odob inson hayotining go‘zalligidir

Darhaqiqat, hayotning yanada chiroyli va go‘zal bo‘lib davom etishligi insonning odob-axloqiga bog‘liq. Bizning tilimizda "odob" tarzida talaffuz qilinishga odatlanib kolingan, arabcha "adab" so‘zi aslida "madaba" o‘zagidan olingan. Ma'daba esa odamlarni yaxshilikka, manaviy ziyofatga chaqirishni anglatadi. Odob ham odamlar doimo da'vat qilinadigan manaviy “ma'daba” ya'ni ziyorat bo‘lgani uchun shu nomni olgan. Demak, odob yaxshilik demakdir. 

 

Soxta salafiylar Qur'on tilovatini O‘tganlar ruhiga bag‘ishlash joiz emas deb biladilar. Hanafiy mazhabida (davomi)

Ibn Hajar Makkiydan: «Birov qabriston ahliga “Fotiha” surasini o‘qisa, savob ularning o‘rtasida taqsimlanadimi yoki har biriga uning savobicha to‘liq beriladimi?”, deb so‘ralganda, u: “Bir jamoa ulamolar ikkinchisiga fatvo berishgan va Allohning fazliga shunisi loyiqroq”, - deb javob bergan.

 

BEKORCHILIKNING ZARARLARI

Insonning nafas olib nafas chiqarishiga e'tibor bersa, vaqtning o‘tib borayotganini sezadi. Demak, insonning umri qisqa vaqtlardan tashkil topgan ekan.  Vaqtning har bir soniyasi g‘animat! Qiyomatda so‘raladigan eng avvalgi narsalardan biri ham vaqtdir. Shuning uchun keksalarimiz “...vaqting ketdi-baxting ketdi”, deb bejiz aytishmagan. Ulug‘larimiz ham: “Ey odam farzandi, sen vaqtlardan iboratsan, agar bir kuning bekor o‘tsa, sening bir qisming ketibdi”, degan. Dangasaning omadi chopmasligi, uning erinchoqligidadir. Ba'zan sa'y-harakatni to‘g‘ri taqsimlash qanchadan-qancha insonlar hayotini baxtu-omadga to‘ldiradi. Aksincha, ayrim kishilarning g‘ayratining so‘nishi, uni tanballikka eltadi. Bekorchilik ko‘paygani sayin dangasalik kuchayadi. Inson doim harakatda bo‘lsa, dangasalikdan asar ham qolmaydi.

 

YOSHI ULUG‘LARNI E'ZOZLASH ISLOM SHIORLARIDAN

“Imom Ash'ariy aytadilar: Soch-soqoli oqargan musulmonni, Qur'onni yod olib, unda haddan oshmagan va uni tark qilmagan kishini va adolatli hukmdorni e'zozlash Allohni ulug‘lashdandir” (Imom Buxoriy rivoyati).

 
 
 
O‘qish uchun ushbu tugmani bosing