Долзарб мавзу

Mazhabsizlik – musulmonlar birligiga ulkan tahdiddir

XX asr so‘nggida musulmon olamida islom niqobi ostidagi aqidaparastlik guruhlaridan tashqari yana bir tahdidning yangi qatlami namoyon bo‘ldi. U ham bo‘lsa mazhabsizlikka chaqiruvchilar toifasidir. Harakat tarafdorlarining da'vosicha, Islomda unga e'tiqod qiluvchi shaxs uchun sunniylikdagi to‘rt yoki undan boshqa fiqhiy mazhablarning biriga ergashishlik shart qilinmagan. Agar musulmon shaxs, biror shar'iy masalada ulardan birining yo‘lini o‘ziga lozim tutsa, u ko‘r–ko‘rona taqlid qilgani uchun xatokor mutaassib va dinidan ajralgan firqa va guruhlardagi shaxslar kabi adashadi.

 

Mazhabsizlik – xatarli bid'at

Fiqhiy mazhablarning kelib chiqish tarixi sahobalar[1] va Nabiy alayhissalom vafot etgandan keyingi keladigan  asrga taqaladi.

Hijratning avvalgi ikkinchi asridan to‘rtinchi asrning yarmigacha ijtihodning oltin davri bo‘ldi. Bu vaqt oralig‘ida mazhablari yozilib va fikrlariga ergashiladigan o‘n uchta mujtahid namoyon bo‘lishdi. Ular: Makkada Sufyon ibn Uyayna, Madinada Molik ibn Anas, Basrada Hasan Basriy, Kufada Abu Hanifa va Sufyon Savriy, Shomda Avzoiy, Misrda Shofe'iy va Lays ibn Sa'd, Niysoburda Is'hoq ibn Rohivayh, Bag‘dodda Abu Savr, Ahmad, Dovud Zohiriy va ibn Jarir Taboriylardir.

 

Jihod, takfir, shahidlik, mazhabsizlik, xalifalik kabi masalalardagi soxta da'volarga raddiyalar

Ming afsuski, o‘ta nozik va hassoslik bilan yondashish talab etiladigan “takfir”, “jihod”, “shahidlik”, “mazhabsizlik”, “xalifalik” kabi tushunchalarni turli diniy ekstremistik oqim a'zolari chalasavod kimsalarning fatvolariga tayangan holda g‘arazli niyatlarda talqin etishmoqda. Bunday noto‘g‘ri talqin odamlar ongini buzib, ularning iddaolariga ergashmaganlarga nisbatan urush, qon to‘kish, zulm o‘tkazishga sabab bo‘lmoqda.

 

Alloh taolo yer yuzini inson uchun obod qilib, barcha sharoitlarni yaratdi

“U sizlarni yerdan paydo etib, sizlarni uni obod etuvchi qildi”

Alloh taolo yer yuzini inson uchun obod qilib, barcha sharoitlarni yaratdi. U Zot yerni inson uchun beshik qildi. Tog‘larni qoziq qilib yaratdi. Osmondan yog‘dirgan barakot suvlari bilan daraxtlar, o‘t-o‘lan va barcha nabototlarni o‘stirib, insonlar va hayvonlarga rizq qilib berdi.

 

Jihod fitna yoki bog‘iylik emas! davomi

Go‘yoki “jihod” qilish uchun Suriyaga bir yurtdan kelgan jangarilar o‘z xo‘jayinlarining manfaatlari yo‘lida nafaqat hukumat qo‘shinlari bilan, balki o‘zaro jang qilmoqda, bir-birini o‘ldirmoqda. Buni qanday qilib “jihod” deb atash mumkin?

 

Jihod fitna yoki bog‘iylik emas

Bugungi kunda ijtimoiy tarmoqlarda go‘yo “jihod” barcha musulmonlarga farz, shu bois haqiqiy musulmon yoshlar Suriya kabi urush kechayotgan zaminga borishi va “kofirlar”ga qarshi kurashishi zarur ekani haqidagi da'vatlar tarqatilayotgani sir emas.

 

SAFINA

Sahobalar hayoti

Nabiy alayhissalomning mavlolari

Payg‘ambarimiz alayhissalomning mavlolari, Abu Abdurahmon kunyasini olgan  sahoba, laqabi Safina. Ummu Salama roziyallohu anhoning quli. Onamiz uni ozod etib, evaziga Nabiy alayhissalom xizmatida bo‘lishini shart qilgan. Nabiy alayhissalom uni “Safina” deb ataganlar. Mana shu ismi bilan mashhur bo‘ldi. 

 

Farzand tarbiyasida onaning xizmatlari kattadir

Ayolning jamiyatda, xususan oiladagi o‘rinlaridan biri farzand tarbiyasiga alohida etibor qaratish, unga mehribonlik ko‘rsatib, turli aziyat beradigan narsalardan saqlagan holda vaqtida oziqlantirib, yuvib-tarab, toza kiyintirib, betoblanib qolishiga yo‘l qo‘ymay doimo hushyor va undan xabardor bo‘lishidir.

 

Diniy tashkilot tushunchasining O‘zbekiston qonunchiligidagi qiyosi

Vijdon erkinligi fuqarolarning har qanday dinga e'tiqod qilish yoki hech qanday dinga e'tiqod qilmaslikdan iborat kafolatlangan konstitusiyaviy huquqidir.

 

Vahobiylar boshlig‘i Ibn Abdulvahhobning takfirchiligi

Takfir – musulmonlarni kofirga chiqarish shariatda qoralangan ish bo‘lib, ahli sunnat va jamoatdan og‘ishgan toifalarning barchasi o‘zlaridan boshqalarni kofirga chiqarish bilan tanilganlar. Ana shunday toifalardan biri Ibn Abdulvahhob (m. 1703-1792 y.) tomonidan boshlab berilgan “vahhobiylik” oqimi hisoblanadi. Uning boshlig‘i avvalboshdanoq takfirchi ekanligi bilan tanilgan edi.

 
 
 
O‘qish uchun ushbu tugmani bosing