Olamlarga rahmat bo‘lib kelgan Zot
بِسمِ اللهِ ألرَّحْمَنِ ألرَّحِيمِ
Alloh taolo Payg‘ambarimiz (s.a.v)ni butun olamlarga Rahmat qilib yubordi va Qur’oni karimda:
Hazrati Umar roziyallohu anhu
Sahobalar ichida shijoat, odillik, haqgo’ylik, ixlos, itoatgo’ylik, omonatdorlik, taqvo, mas’uliyatlilik kabi oliy sifatlar ila tanilgan Umar roziyallohu anhu haqida ayrim ma’lumotlarni keltiramiz.
Insoniyat yulduzlari
Bismillahir Rohmanir ohiym
Inson esini taniganidan boshlab o‘z hayoti davomida kimgadir o‘xshashga, kimgadir taqlid qilishga harakat qiladi. Kimdir biror kinoaktyorga, kimdir mashhur sportchiga, yana kimdir esa biror honandaga intiladi. Kiyinishi, yurish-turishi hattoki, gapirishida ham ularga o‘xshashga tirishadi, qisqa qilib aytganda, ularga muxlis bo‘ladi.
Rasululloh sallallohu alayhi va sallamning merosxȍrlarini asraylik
Bizlarni yo’qdan bor qilgan Alloh taologa hamdu sanolar, Anbiyolarni afzali Rasuli akram sallallohu alayhi vassallamga durudi salovotu salomlar bo’lsin.
Rasulullohni quvontirgan bitim
Bismillahir Rohmanir Rohim.
Avvalo butun borliqni yaratguvchisi va tarbiyachisi bo’lmish Alloh taologa behad hamdlar bo’lsin. Olamlar sarvari, Alloh bizlarga rahmat qilib yuborgan Payg’ambar Muhammad alayhissolatu vassalomga salovat va salomlarimiz bo’lsin.
Rasululloh suygan sahoba
Usoma ibn Zayd mashhur sahobalardan biri bo’lib, Rasululloh sallallohu alayhi vasallamning ozod qilingan qullari Zayd ibn Horisaning o’g’li. Uning kunyasi Abu Muhammaddir.
Insof insonni sabr-qanoatga chorlovchi omil
Insonning chin ma’nodagi insonligi – uning iymoni, diyonati, mehr-oqibati, pokligi va halolligi, kamtarligi va boshqalar bilan o‘lchanadi. Bu umumiy tarzda insoniylik tushunchasi bilan ifodalanadi. Insoniylik esa faqat iymonli insonlardagina bo‘ladi. Bu o‘rinda hamma kishilar uchun umumiy tarzda tegishli bo‘lgan masalalar ustida baholi qudrat fikr yuritamiz. Mazkur masala ko‘p qirrali bo‘lib, qo‘yilgan masalani har kim o‘z ma’naviy dunyosi o‘lchami bilan o‘lchaydi va shunga yarasha hatti-harakatlarni amalga oshiradi.
Isrof-eng og‘ir gunoh
Alloh taolo insonlarni turli millat va elat shaklida yaratib ularni yer yuzini makon tutib, undagi ne’matlardan foydalanib hayot kechirishga buyurdi. Yana bandalariga behisob ne’matlarni ato etib qo‘ydiki, bularni sanab adog‘iga yetib bo‘lmaydi. Qur’oni karimda : “...Agar Allohning ne’matlarini sanasangiz, sanog‘iga yeta olmaysiz. Haqiqatan, inson (o‘ziga) o‘ta zolim va (Robbiga) juda noshukrdir” (Ibroxim-34), deb marhamat qilingan.
ONALAR OYOG‘I OSTIDA JANNAT
Alloh taolo Qur’oni karimda shunday marhamat qiladi:
“Biz insonga ota-onasini (ya’ni ularga yaxshilik qilishni) amr etdik. Onasi unga ojizlik ustiga ojizlik bilan homilador bo‘ldi (ya’ni qornidagi homila kattargan sari onaning madori qurib, zaiflasha borur), uni (ko‘krakdan) ajratish (muddati) ikki yilda (kelur). (Biz insonga buyurdikki): “Sen Menga va ota-onangga shukr qilgin! Yolg‘iz O‘zimga qaytajaksan!...” Luqmon surasi 14-oyat.
FARZAND AZIZ-ODOBI UNDAN AZIZ
Alloh taolo Qur’oni karimda shunday marhamat qiladi: “Darhaqiqat, Men Odam farzandini mukarram qildim”,[1] yana bir oyatda: “Men insonni yerda o‘zimga xalifa qildim”,- deydi.[2] Shuningdek, boshqa oyatda Zakariyo alayhi-s-salom tilidan “Ey Robbim, menga O‘z huzuringdan yaxshi zurriyot bergin. Albatta, sen duoni eshituvchisan!”[3] degan chiroyli duoni bizlarga o‘rgatdi.
Hamza roziyallohu anhuning islomni qabul qilishlari
Islomning ilk davrlari, Rasuli akram sallallohu alayhi vasallam da’vatni maxfiy olib borayotgan kunlar edi. Insonlar ota-bobolaridan qolgan dinni tark etib, asta-sekin islomga kirishardi. Qurayshning kattalari esa islomga kirishlarini man qiladigan narsalar sababli yangi dinni qabul qilgilari kelmas, lek ularning orasida bu narsalarga e’tibor bermasdan islomga kirayotganlari ham bor bo‘lib, shunday insonlardan biri Rasululloh sallallohu alayhi vasallamning amakilari va emikdosh birodarlari bo‘lmish Hamza ibn Abdul Muttalibdir.
Islom ta’limotida bag‘rikenglik va hamjihatlik tamoyillarining aks etishi
Ma’lumki, dinlararo bag‘rikenglik tushunchasi xilma-xil diniy e’tiqodga ega bo‘lgan kishilarning bir zamin, bir vatanda, ezgu niyatlar yo‘lida hamjihat bo‘lib yashashini anglatadi. Dunyodagi dinlarning barchasi tinchlik, yaxshilik va do‘stlik kabi bir qancha ezgu fazilatlarga da’vat etadi.




















