Maqolalar

Tortishuv va murosasizlik gunohi kabiradir

Alloh taolo marhamat qiladi: «(Ey Muhammad), odamlar orasida shunday kimsalar borki, uning gapirgan gapi hayoti dunyoda sizga qiziq tuyuladi» (Baqara surasi, 204).

Ya'ni, shunday kimsalar borki, bayon qilish san'ati yetukligidan gapirayotgan gapidan lol qolasan, hayratlanasan. Lekin ular yolg‘onchi, munofiqdirlar. Ularning «hunarlari» bu dunyodagina o‘tadi. Oxiratda esa qalblaridagi sirlardan boxabar bo‘lgan, g‘ayblarni bilguvchi Zotgina hokim bo‘ladi.

Bugungi kunda mana shunday gapdonlar musulmonlar orasida ixtilof va tafriqani keltirib chiqarmoqdaki, shu paytgacha hamjihat bo‘lgan musulmonlar o‘zlari bilmagan holda tafriqaga bo‘linib qolmoqdalar.

 

Musulmonning vafodor ayoli

Ashraf Ali Tahonaviy aytadilar:
«Musulmonning xotinidek ayolni dunyoda topolmaysiz. Uning kabi vafodorni olamda yo‘q. Buning isboti shuki, u er­ning xizmati bilan birga uning­ ota-onasi, aka-ukasining ham xizmatini qilib, duosini olaveradi. Vaholanki erning ota-onasiga xizmat qilish unga vojib emas. Uzoq qarindoshingiz kelsa ham uni ham ochiq chehra bilan kutib olaveradi. Siz yillab musofirlikda yursangiz ham sizni kutib yuraveradi. Vaholanki, ayolning ruxsatisiz 4 oydan oshiq muddatga musofir bo‘lish mumkin emas. Kechasi soat 2 da kelsangiz ham, eshikni ochib, sizga ovqat ham qilib beraveradi…

 

Bemor yaqinlarimizni karantin davrida masofadan turib yo‘qlaylik!

Islom dinida kasalni ziyorat qilish eng ulug‘ savobli amallardan biri hisoblanadi. Barcha ezgu amallar kabi bu ishni ham astoydil, ixlos bilan ado etish lozim. Kishi bemor bo‘lganda sog‘ paytidan ko‘ra yaxshiroq amal yoziladi. Uning har bir holati ibodat qilgan bilan teng.

Janobi Payg‘ambarimiz sallallohu alayhi vasallam: “Kasalning ingrashi – tasbeh, ohi – tahlil, nafasi – sadaqa, uyqusi – ibodatdir, bir tomondan ikkinchi tomonga ag‘darilishi – Alloh yo‘lida jiddu jahddir. Unga sog‘lik vaqtidagi amaldan yaxshiroq amal yoziladi”, – dedilar.

 

SOXTA SALAFIYLARGA ERGASHMANG!

Bugungi globallashuv jarayonida Islom ummatlari o‘rtasida turli tafriqalar kelib chiqmoqda. Bilib-bilmay xar xil firqalarning ta'sir doirasiga tushib qolgan ba'zi yoshlarning bunday xato yo‘lga kirib qolayotgani kuzatilmoqda. Keyingi paytlarda Islom mafkurasi va tarixiga zid g‘oyalari bilan qayta namoyon bo‘layotgan “soxta salafiylik” oqimi o‘zlarining aqidaviy va huquqiy masalalarini ko‘pincha suriyalik Ibn Taymiya (1263-1328) ta'limoti bilan asoslamoqchi bo‘lishadi. Ibn Taymiya asarlarida, islomga turli bid'atlar kirib qolgani aytilib, musulmonlar va ular yashayotgan jamiyatlarni, Qur'on va sunnat ta'limotiga asoslangan yo‘lga solish zarur, degan g‘oyalar ilgari suriladi.

 

Inson qadrlangan o‘lkaga Allohning rahmati yog‘iladi

Bismillahir Rohmanir Rohim.

Yaxshiliklar, xayrli ishlar bardavom bo‘lib, inson qadri ulug‘langan yurt doimo taraqqiy etadi. Xalqi hamjihatlikda, mehr-muruvatda umrguzaronlik qiladi. Shu bois ham mamlakatimizdagi bosh islohotlarda inson sha'ni, uning qadr-qimmatiga katta e'tibor berilmoqda.

 

SHAXS VA JAMIYAT HYOYOTIDA AQIDANING O‘RNI

Sog‘lom aqida ulkan mo‘jizalar yaratadi. Zero, u qaysi insonning qalbidan joy olsa, uni xotirjam, ruhan tinch va hayotidan mamnun qilib qo‘yadi. Aqidaning shaxs va jamiyat hayotidagi o‘rni juda katta, samarasi esa beadaddir. Quyida ularning ayrimlarini zikr qilib o‘tamiz:

Birinchisi, shaxsdagi nafs xotirjamlikka va hayotidan qo‘rqmay yashashga o‘rgatadi.Musulmonkishi o‘lim haq ekanini, bugunmi yo ertami, unga ham navbat yetishini biladi. Alloh taolo umrni o‘lchab berganiga aniq ishonadi. Chunki Qur'oni karimda Alloh taolo: “Alloh biror jonni ajali kelganida kechga qoldirmas. Alloh qilayotgan (barcha) amallaringizdan xabardordir”, degan. (“Munofiqun” surasi, 11-oyat). Shuningdek, ajali yetsa, uni bir lahzaga bo‘lsin keyinga surish imkonsizligini ham biladi. Shuning uchun u hayot yo‘llarida sobitqadam bo‘ladi, hech narsa zarar qilmaydi, biror narsa uchun o‘zini xor qilib qo‘ymaydi, sog‘lom aqida egasi Parvardigori huzuridan kelgan hamma narsani taqdiriga rozilik bilan qarshi oladi.

 

G‘iybat barcha yaxshiliklarni kul qilib barbod qiladi.

Bilingki, g‘iybat kishilarda tarqalgan eng xunuk xislatlardandir. Bu xislatdan kishilarning ozginasigina omonda qoladi, xolos. Agar Alloh bu yomon xislatdan asramasa va yoki Payg‘ambari o‘zi guvoh bo‘lgan kishilarni bu yomon illatdan ogoh etib qaytarmasa va yoki zamonasining mardi haq kishilari ta'sirli so‘zlari ila o‘z qo‘li ostidagi kishilarni qaytarmasa bundan tiyilish ancha qiyin va mushkuldir.

 

QAVMINING QANDAY HAM YOMON ODAMI U!

Rasululloh sallollohu alayhi va sallamning barcha gaplari hikmat edi. u zot bilan bo‘lgan har-bir lahza dars edi. u zot sallollohu alayhi va sallamning har bir lahzalari kumush lavhalarga oltin harflar bilan yozilishi lozim bo‘lgan lahzalardir. Rasululloh sallollohu alayhi va sallam shunaqangi inson edilarki, u zotga o‘xshagani bashariyat tarixida uchramaydi. Buning o‘zi alohida hikmat, alohida dars. Buning o‘zi alohida yozilishi shart!

 

Kibr kirgan boshga ilm kirmaydi

Boshiga havo to‘lib qolgan

Bir avliyo zot ko‘chada ketayotsalar, bolalar to‘p o‘ynashayotgan ekan. Shunda u zot so‘rabdilar:

— Bolalarim, bu to‘p sizlarga nima gunoh qildi? Nega uni hadeb tepasizlar?

Bolalar ichidan bir sho‘xrog‘i devonasifat avliyoni masxaralagannamo debdi:

 

Laqab qo‘ymang!

Biz biror ismni eshitganimizda, biror kishini tasavvur qilamiz, ismdan murod o‘sha kishi ekanligini anglaymiz. Insonlar muomala jarayonida bir-birini chaqirishlari uchun ismlardan foydalanadi. Ism qo‘yilganda yaxshi niyatlar, orzular qilinadi.

Ba'zida, kishilar do‘sti yoki umuman boshqa birovni o‘z ismi bilan emas, aksincha, ismining buzilgan shakli bilan, laqab bilan chaqirishi kuzatamiz. Laqab qo‘yish bizda asosan salbiy ma'noda ishlatilsa-da, aslida laqab birovning sha'ni, qadr-qimmatini ko‘tarish yoki past sanash uchun ishlatiladi. Masalan, Amin, Siddiq, Foruq kabi laqablar kishining yaxshi sifatlari evaziga ularni maqtash, maqomini ko‘tarish uchun qo‘yilgan. Yoki, ko‘r, kar, g‘ilay kabi insonning xulqida yoki xilqatida mavjud kamchiliklarini laqab qilib qo‘yishdan maqsad – kishining ustidan kulish, masxaralash va uni past sanashdir. Bu insoniylik odobiga umuman ziddir.

 

Ijtimoiy illatlardan saqlanish–yoshlarning burchidir

Milliy kadriyatlarimiz yoshlarni barcha yomonliklardan saqlanadigan, yaxshi amallarni qilishga rag‘bat qiladigan, vijdonli, o‘ta sezgir, irodasi mahkam, aqli sog‘lom, xulqi chiroyli, jismi baquvvat, jamiyatga naf keltiruvchi, oilasi, mahallasi, Vatanini himoya qiluvchi, yurtni obod qiluvchi bunyodkor, o‘ziga yuklatilgan ma'suliyatni mukammal ado etuvchi shaxs bo‘lib kamol topishga da'vat etadi.

 

Imom Shofe'iy rohimahullohning Imom Abu Hanifa rohimahullohni o‘rtaga qo‘yib baraka so‘raganliklari

Imom Shofe'iy rohimahullohning Imom Abu Hanifa rohimahullohni o‘rtaga qo‘yib baraka so‘raganliklari, ehtiyojlarini (u zotning qabri oldida) so‘raganliklari va baroridan kelgani haqida

 
 
 
O‘qish uchun ushbu tugmani bosing