Долзарб мавзу

YAGONA MAQSAD!!!

Alloh taolo O‘z kalomida "Insonlarni va jinlarni faqat o‘zimga ibodat qilishlari uchun yaratdim"deb marhamat qiladi, demak bizlarga shariatimiz qanday holatimizda qaysi ibodatni buyurgan bo‘lsa o‘sha holatimizda ibodatni ado qilishimiz kerak ekan.

 

Xush kelibsiz ko‘hna va hamisha navqiron Samarqandga, aziz mehmonlar!

Ko‘hna va hamisha navqiron Samarqandda 16-20 oktyabr kunlari UNWTO – BMTning Butunjahon turizm tashkiloti Bosh assambleyasining 25-sessiyasi tashkil etiladi. Bosh assambleyaning O‘zbekistonda tashkillashtirilgan bu galgi sessiyasida dunyoning barcha qit'alaridan mehmonlar ishtirok etmoqda.

Shuningdek, mazkur xalqaro yig‘in doirasida xalqaro investitsiya forumi, xalqaro ta'lim forumi, «Eng yaxshi turizm qishloqlari»ni taqdirlash marosimi va qator yalpi sessiyalar, madaniy tadbirlar o‘tkazilishi rejalashtirilgan.

 

Farzand tarbiyasiga, yoshlarni ilm ma'rifatli bo‘lishiga mas'ulmiz

Farzand Alloh taolo tomonidan berilgan buyuk ne'mat bo‘lib, har bir ota-ona bu ne'matni qadriga yetib, haqqini ado qilishi zarurdir. Dinimizda farzand tarbiyasiga katta ahamiyat berilgan bo‘lib, uni farzand hatto dunyoga kelmasdan oldin boshlash kerak ekani bir qancha kitoblarimizda bayon qilingan.

 

O‘z joniga qasd qilish – og‘ir gunoh

Alloh taolo odam bolasiga juda ko‘p ne'matlar bergan, ularni sanab adog‘iga yeta olmaymiz. Shubhasiz, ular ichida eng qimmatli va muhimlaridan biri – hayot, tiriklik ne'matidir. Chunki bu ne'mat inson qolgan ne'matlarni qabul qilib olishiga sababchi bo‘ladi. Qur'oni karimning 200 dan ortiq oyati karimalarida arab tilidagi “xalq”, ya'ni “yaratish” ma'nosidagi o‘zakdan yasalgan so‘zlar keladi. Bu esa bizga inson bo‘lib yaralish Alloh taolo tomonidan berilgan katta ne'mat ekanini bildiradi. Alloh taolo bandalariga ato qilgan ne'matlari haqida shunday deydi:

 

MAZHABSIZLIK TUSHUNCHASI HAQIDA

Mazhabsizlik  tushunchasini aniq  tushunishimiz uchun avvalambor “mazhab” tushunchasiga aniqlik kiritilishi lozimdir. Mazhab so‘zi lug‘atda “yo‘nalish, yo‘l,ergashish” ma'nolarini anglatadi.

Sha'riy istilohda mujtahid (sha'riy hukumlarni dalillar: Qur'oni karim, Sunnat, Ijmo' va Qiyosga asoslanib  chiqarish malakasiga ega bo‘lgan, yetuk bilimdon, chuqur ilmga ega bo‘lgan faqih kishi) lardan birining oyat va hadislardan sha'riy hukmlar  chiqarish yo‘li “mazhab”deyiladi.   

Islomiy mazhablar sha'riy hukmlarni chiqarish va ularni o‘rganish yo‘lidir, yoki  sha'riy dalillarni bayon etish va undan hukm chiqarish madrasalaridir.

 

BIZ BILMAGAN HISLAR!

O‘shanda da'vatni davlat bosqichiga olib o‘tish davri yaqinlashib qolgan edi. Vahiy nozil bo‘lganiga ham o‘n uch yil bo‘lib qoldi. Musulmonlar samo risolasini yerning turli burchagiga yetkazish uchun pishib yetilishdi.

Bilol roziyollohu anhu Umayya ibn Xalafning kibriyosini Makka tuproqlariga qorishtirdi.

Hamza roziyollohu anhu Ka'baning oldida Abu Jahlning yuziga musht tushirib: "Qani qo‘lingdan kelsa sen ham qaytarchi!", dedi.

Ja'far roziyollohu anhu Habashiston podshohi Najoshiyning oldida Uzzoni yerga urdi.

Sa'd ibn Abi Vaqqos roziyollohu anhu onasiga Alloh va Rasuli undan azizroq ekanligini aytdi.

Sumayya roziyollohu anhoning dunyoda oxirgi qilgan ishi Abu Jahlning yuziga tupurish bo‘ldi.

Umar roziyollohu anhu Qurayshga o‘zining hijrat qilayotganini, qo‘lidan kelgan kishi uning izidan tushishi mumkinligini baralla aytdi....

 

15. Savol: U zotning (Payg‘ambar sollallohi alayhi vasallam) ko‘p uylanishida xususan kanday sabab va hikmatlar bo‘lgan?

Javob: 1. O‘sha davrda mavjud bo‘lgan cheklanmagan ko‘pxotinlilikni Islom dini 4 tagacha cheklab kuydi. Lekin Alloh taolo Payg‘ambarimizni boshqa Hukmga buyurdi. Buning ko‘plab sabablaridan biri: u zot Allohdan yangi din keltirgan edi. Bu dinning hukmlari orasida ayollarning maxsus holatlariga taallukli (hayz, nifos, istihoza kabi) hukmlar xam bor edi. Rasululloh bu hukmlarni nomahram ayollarga batafsil aytolmasdi, lekin aytishi zarur edi. Shu sababdan Allohning amri bilan ko‘p ayolga uylandi.

2. Payg‘ambarimiz dinga da'vatni boshlagach, u zotga mushriklar tomonidan ko‘p aziyatlar yetkazilardi. Islomni qabul qilgan kishining himoyasi bo‘lmasa, mushriklar uni turli azobga giriftor qilishardi. Ba'zan muslima ayol boshiga bevalik tushsa yoki bir mushrikning xotini yo singlisi islomni qabul qilsa, himoyasiz qolardi. Shularni muhofaza qilish uchun Paygambarimiz o‘shalarning rizoligi bilan ba'zan sahobalarga nikohlab berardi, ba'zan o‘zi uylanardi. 

 

Ilm mashaqqatli jarayonlarni yengib o‘tishni osonlashtiradi

Bugungi shiddatli axborot asrida yosh avlod tarbiyasiga jiddiy qarash zaruriy ehtiyojga aylandi. Shunday ekan, yurtimizda ham muhim islohotlar olib borilayotgan bir paytda, “Yoshlarga oid davlat siyosati to‘g‘risida”gi Qonunda nazarda tutilganidek, davr talablariga mos, har tomonlama barkamol, mustaqil fikrlaydigan, mas'uliyatli, tashabbuskor, zamonaviy texnologiyalarni mukammal o‘zlashtirgan, shijoatli va iqtidorli yoshlarni tarbiyalash eng dolzarb masalalardan biri hisoblanadi.

Bunda yoshlarni ilmga qiziqtirish, ularga to‘g‘ri yo‘nalish berish, ustozlar bilan ishlashini tashkil qilish, turli sohalarga oid bilimlarini, ayniqsa, kasb-hunar egallashga bo‘lgan intilishini rag‘batlantirib borish o‘qituvchi-murabbiylar oldidagi muhim vazifadir.

 

TAHAJJUD

Xufton namozini o‘qib, biroz orom olgandan keyin o‘qiladigan namoz tahajjud namozi, deyiladi. Tahajjud namozini bomdod vaqti kirgunicha o‘qisa bo‘ladi. Kechaning oxirgi uchdan bir qismida o‘qimoq afzaldir. Nafl namozlarining eng afzali tahajjud hisoblanadi.

 

Asiyla Xuzoiyya

Bu sahobiya ayol Ayyub ibn Abdulloh ibn Zuhayril Asadiyyaning momosi bo‘lib, Fakihiy o‘zining “Makka kitobi”da uni keltirib o‘tgan, ya'ni, u haqda xabar bergan.

 
 
 
O‘qish uchun ushbu tugmani bosing